torsdag 27 mars 2008

Burkini åt männen!

För några veckor sedan var jag och simmade tillsammans med en vän. Denna vän är vanligtvis väldigt förnuftig och för fram rationella argument vid diskussioner. Tyvärr inte så vid detta tillfälle.

Som ni kanske gissat var det Bara Bröst vi pratade om. Hon tyckte det var löjligt och kunde inte förstå varför man vill driva en sådan fråga. Dessutom använde hon väldigt märkliga grunder till sina åsikter.

"Men majoriteten tycker ju faktiskt att det är stötande."

"Bröst är ju sexuella."

Jag som flata har aldrig varit med om någon ofrivillig kåtattack i skolduschen. Jag har däremot varit med om tjejer som har fått för sig att man kan sätta likhetstecken mellan "jag är flata" och "jag tycker du är het". Detta förstår ju varenda människa att det är helt befängt. Alla heterosexuella män tänder väl inte på alla kvinnor? Eller tvärtom. Sanningen är ju snarare att bröst är sexuella i vissa situationer på människor som man är attraherad av.
Och att majoriteten tycker något, är det någonsin ett argument förutom i folkomröstningar? Jag är inte ens säker på att det är sant.

En gång besökte jag Aq-va-kul, när det fortfarande var helt, tillsammans med en kompis. Vi var kanske 10-11 år och vi hade råkat planera in vårt besök samtidigt som en simtävling för människor med handikapp ägde rum. Vi såg en man med en arm och en kvinna i duschen hade inga ben nedanför knäna och var alltså kortare än oss utan sina proteser. Vi blev lite skrämda men mest fascinerade.

Att avvisa människor med handikapp från badhuset är ett solklart fall av diskriminering. Ändå är det helt okej att klanka ner på kvinnor som badar för att de har bröst. De har bröst. Men gud vad revolutionerande då. Vi kanske ska förbjuda kvinnor att amma på stan nu också?

2 kommentarer:

Honey sa...

Åh, gillar din blogg!

Hejhopp sa...

Jag läser ganska ofta insändare av personer som faktiskt tycker att det är stötande med ammande kvinnor på offentliga platser... Jag tycker det är så galet. Man glömmer verkligen att brösten är en kroppsdel, med olika funktioner - inte bara sexuella eller sociala.

Det är intressant också, vilket jag skrev om nån gång, hur det anses stötande när man har djupa urringningar, men inte när kvinnor anspelar på sina bröst med urringningar - medan män kan visa hela bringan på stranden men inte kvinnor... Hur går det ihop? Är det för att manskroppen inte för sexualiseras och kvinnokroppen inte får vara naturlig?